vrijdag 11 februari 2011

De patroonloze, omkeerbare lente-boodschappentas.


Ik had het al vaak gezien op de diverse blogs: de prachtigste tassen, door de bloggers zèlf  gemaakt. Vanochtend nog zag ik ze op het blog van Ma Vie A Salon. Ze maakt de mooiste tassen en geeft ze ook nog weg! De give-away is bijna afgelopen, dus ik schreef me nog snel even in.
Wat leek me dat leuk om te kunnen, zelf tassen maken. Zou het moeilijk zijn? Ik had al eens bij eloleo een tutorial gezien van een tas van haar "kringloopproject", die me het proberen waard leek. Zij heeft op haar blog 100en gratis patronen  van allerlei tassen en andere zaken.
Daar zag ik het principe van de omkeerbare tas en ik dacht: wat kan het me ook schelen, het enige wat er fout kan gaan is een lapje stof verknallen, dus.... allerlei tutorials bekeken en mijn plan getrokken.

Uit een grote tas met stofjes zocht ik 2 vrolijke (gordijn) stofjes. De vrolijke bloemen hangen nog op mijn dochters kamertje, de groene hebben er gehangen.


Ik knipte van elke stof een stuk van ca. 40x90cm

Van beide lappen knipte ik een dubbele strook af
Dan de stroken weer aan de andere kleur naaien
en over de naad een mooi lint

de zijnaden doorstikken
Van een tutorial haalde ik het geweldige idee om ronde hoeken af te tekenen met behulp van een CD!

 dan heb je 2 "zakjes"
Niet op de foto te zien: schuif de 2 zakjes in elkaar met de goede kanten tegen elkaar. Dus een zakje met de goede kant naar buiten en een zakje met de goede kant naar binnen.
Stik de bovennaad rondom, maar laat een stukje van ca. 10 cm open. Hier haal je alle stof doorheen. Dat ziet er dan uit als op de foto boven.
Strijk de naad aan de binnenkant.
En als je ze dan weer in elkaar geschoven hebt ziet het er uit als de foto boven. Je stikt de bovenkant nog twee keer rondom, dan is het naadje gesloten.






 De hengsels heb ik 4 dubbel gedaan, lekker stevig. Goed doorstikken langs alle zijden. Van tevoren goed platstrijken helpt om recht te kunnen naaien.



Als laatste de hengsels vaststikken aan de buitenkant en dan is het klaar !
bloemen buiten





Andersom is ie ook heel mooi.


Ik ben er in ieder geval erg blij mee!
Morgen lekker naar de markt!



























reacties vind ik altijd heel leuk!

10 opmerkingen:

  1. Dat heb je heel knap gedaan! Leuke fleurige tas is het geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon proberen Katrijn, wat kan je gebeuren tenslotte...?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartstikke leuk, dit is inderdaad een vrolijke voorjaarstas. Wie weet kom ik die tas hier in het Friese nog eens tegen ;)
    Fijne weekend verder,
    groetjes, Truus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend leuk, dat brengt me weer op nieuwe ideeen, 'k had toch al geen hobby's..
    Erg duidelijke uitleg met die foto's, ik haal met dit soort projecten altijd de binnen- en buitenkant door elkaar, maar op deze manier (laptop naast de naaimachine..) moet het mij toch ook lukken!
    Groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo zie je maar weer...gewoon doen!! Het resultaat mag er zijn hoor!!
    *noflike*avond!
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit je reacties nog even door te lezen en zie dat ik je mag feliciteren met de stylish blogger award! dat is nog eens een opsteker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is echt heel leuk geworden, goed hoor!

    Hartelijke groetjes Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Karin, wat een prachtige tas heb je gemaakt en wat leuk de werkbeschrijving! Dankjewel voor de mooie post. En ook voor je enthousiaste reactie op creJJtion, leuk dat je meedoet met de give-away!
    Fijne zondag, liefs van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Via Link your stuff van Annemarie's Breiblog op jouw blog terecht gekomen. Je berichtje over het maken van tassen is zo herkenbaar.
    Je ziet het iedereen doen en stiekem vraag je je af; Kan ik dat ook? Met bovenstaande uitleg durf ik het aan... Dit wordt mijn volgende projectje! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin 4

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...