maandag 12 maart 2012

Paastradities - paasbuidel of paasnetje haken

Over een paar weken is het Pasen en dat vind ik altijd een heerlijke tijd.
Voor mij is Pasen synoniem aan voorjaar, nieuw leven, lentefris. En aan Pasen zitten heel veel tradities en symbolen. Toen ik daar zo over nadacht kwamen er heel veel herinneringen bij mij op.

Palmzondag
Het begon al met de zondag voor Pasen, Palmzondag. Hoewel ik op een openbare school zat, maakten we toch elk jaar een paasstok, waarmee we in optocht door de straten liepen.  Pas veel later begreep ik dat dit de intocht van Jezus in Jeruzalem symboliseert.
De paasstok werd versierd met allerlei lekkers: slingers van rozijntjes, suikereitjes, sinaasappels (zwaar!!) en verder mooi gemaakt met crèpepapier en natuurlijk een broodhaantje bovenop.

Paasbuidel
Op eerste Paasdag kregen wij een paasbuidel (of poasbuul in het dialect) Dit was een gehaakte zak waarin allerlei lekkers zat. Nou was dat toen wel een beetje anders dan nu: we kregen een hardgekookt ei, een sinaasappel (alweer) en een paar suikereitjes en een chocolade-ei.
Voor mijn dochters heb ik dit jaar de traditie van stal gehaald en twee paasbuidels gehaakt.
Erg simpel om te doen, een leuk avondwerkje.


Patroon, gehaakt van katoen:
- 6 lossen tot een ring maken
- 15 stokjes in de ring
- 15 stokjes met telkens een losse er tussen
- 15 stokjes met telkens 2 lossen er tussen
- 15 stokjes met telkens 3 lossen er tussen
- 15 stokjes met telkens 3 lossen er tussen, maar elk 3e stokje eén stokje + 3 lossen erbij maken in het zelfde gat. = 20 stokjes (komt niet zo precies)
- door haken tot de goede hoogte, lekker variëren met kleurtjes
- als laatste een sierrand van 1v, 1st,1dub.st, 1st, 1v in elk "gat"
- haak een koordje van lossen (ca.50cm), rijg door de bovenste gaatjes en knoop de uiteinden aan elkaar.


Nog meer paastradities en herinneringen:

Eitjetikken
Aan het paasontbijt werd er bij ons vroeger eitjetikken gespeeld. Iedereen had een hardgekookt ei bij zijn bord (de vorige dag geverfd in mooie kleuren) Dan moest je met de punt van je ei tegen het ei van iemand anders tikken. Wiens ei het langst heel bleef was de winnaar. Hilariteit!

Nieuwe kleren
Wat mij ook heel erg is bijgebleven en wat voor mij ook echt bij Pasen hoort is dat je je nieuwe lente-kleren aan mocht! En dat je voor het eerst met blote benen mocht (jippie!!, ook al was het vaak nog erg koud...) Ik zie nog zo een mooi jurkje voor me, met een bloem erop geborduurd...zucht

vrolijke voorjaarskleuren

Nootjeschieten
Wat bij ons in de omgeving ook werd gespeeld is het nootjeschieten. Het ging met walnoten die op een rij lagen, maar hoe het verder ging??? Volgens mij was dat meer een spel voor de volwassenen.

Paasvuur
En dan natuurlijk op 2e paasdag 's avonds het Paasvuur als symbool om de wintergeesten te verjagen. Wekenlang werd er gesleept met takken om een grote bult te krijgen. Als het vuur dan aangestoken werd was het uitkijken, want voor je het wist had je een paar zwarte vegen op je wangen te pakken.

Dit zijn zo maar een paar herinneringen aan paastradities uit mijn jeugd.
Natuurlijk zijn er in Nederland nog veel meer tradities en symbolen!
Het lijkt mij zo leuk om in aanloop naar Pasen hier meer over te horen.
Misschien vind je het leuk om er ook een blogpost over te schrijven, misschien met een leuk patroontje of mooie foto's.

Meedoen?
Meld het even, dan zet ik maak een rijtje met linkjes. Maak dan ook een linkje naar dit bericht.




Voor meer paaspret kijk ook eens bij mijn gehaakte paaseieren

13 opmerkingen:

  1. Via Watersteeg kom ik op je blog.
    Van al die gebruiken herken ik er veel.
    Ook hier in de buurt zijn sommige nog in gebruik.
    Voor mijn eigen kinderen heb ik ook van die netjes gehaakt maar dan in ongebleekte katoen wat in de was natuurlijk spietwit werd.
    Mooie tradities.
    Fijne dag nog en groetjes, Thea R.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk bericht over de pasen en zo herkenbaar!

    Groetjes Geriene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen !

    Hier was pasen gewoon een fijn familie moment.
    Gezellig eitjes rapen, sandwiches van de bakker eten... en inderdaad ook eindelijk was lente-achtige kleding aan ;-)

    Al die spelletjes ken ik niet, maar ze klinkt wel heel erg leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ah, wat een mooie herinneringen! Zo leuk om te lezen. Ga nadenken over ons pasen, met de kids. Mijn herinnering is idd compleet onwetend lopen met een stok. En bovenop dat broodje, dat zag er zooooo lekker uit. En was knetterhard haha.
    Dus Karin, als ik wat bedenk, doe ik zeker mee. Houd van die momenten!
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om over jouw paastradities te lezen. En de paasbuideltjes zijn enig! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och Karin, wat herkenbaar idd. Zelfs je gehaakte netjes doen me ernstig denken aan vervlogen tijden. Ik zal nadenken over een blogpostje, ben momenteel iets minder crea in huis en meer in/op de tûn.
    Groetjes Truus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eieren zoeken! En paasontbijt. Heerlijke vooruitzichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat grappig, paasbuideltjes. Die traditie ken ik nog niet. Mijn dochter is rond Pasen jarig en we willen dan met de kinderen paaseieren gaan zoeken. Een paasmandje lijkt me daarvoor praktisch, maar dit is ook een goed idee!

    Groet, Anne.

    http://gehaaktezaken.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Karin, wat een leuk gebruik met een paasbuideltje. Ik had gelijk goeie haakzin en ben begonnen aan een regenboogkleurigpaasbuideltje.
    www.m-art-onderderegenboog.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O wat een leuk idee weer! Ik heb ooit met pasen samen met mijn broer en zusje tijdens een brunch een kuikentje gekregen!!!! Ehhh... dat was misschien wel een leuk idee voor de kinderen, want o wat schattig en lekker zacht, maar het beesie moest ook mee naar huis en dan??? Nou goed, gelukkig hadden we een grote tuin en konden we er lekker van genieten. Fijne herinnering, maar praktisch en diervriendelijk????
    Geniet maar fijn van de voorbereidingen.
    Groetjes,
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb praktisch dezelfde herinneringen als jij aan Pasen. Ook mijn zus en ik kregen een gehaakt paasnetje met chocolade eitjes, gesuikerde eitjes, walnoten voor het noten schieten en die andere, kleinere nootjes (ben de naam even kwijt). Gezelligheid ten top, lekker samen leuke dingen doen. Ik ga vlug een paasnetje maken voor mijn kids, bedankt voor het patroontje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Via via kwam ik op je blog. Mijn eerste netje is al af.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi dat patroontje ondertussen al gehaakt was hier allang naar ip zoek voor mijn kleinkids had er vroeger zelf ook een.. bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin 4

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...