dinsdag 3 januari 2012

Rozetten, lekker fluffy

Voor een beetje fleurigheid in deze donkere saaie dagen bedacht ik dat mijn kleding wel een opkikkertje kon gebruiken. Het moest vrolijk en een beetje "fluffy"zijn (als je begrijpt wat ik bedoel). Na wat proberen kwam ik op deze gehaakte rozetten.


Heel eenvoudig te maken en eindeloos om mee te variëren; in kleur en uitvoering, maar ook in gebruik, want je kunt er niet alleen een vest of jas mee pimpen, je kunt er ook een lampenkap mee opfleuren, of een kussen, of je tas, of een gordijn, of een cadeautje of je paardenstaart. Nou ja, te veel om op te noemen.

 

Het patroon is als volgt:
de uitleg is vaak ingewikkelder dan het haken zelf, dus pak je haaknaald en volg mij:

* Maak een cirkel van 4 lossen, sluit met een halve vaste
Toer 1:  2 lossen (= 1e stokje), 11 stokjes. Totaal 12 stokjes dus
Toer 2: 2 lossen, trek laatste losse ca. 5 cm uit en steek terug tussen de stokjes van toer 1, 1 vaste
herhaal dit 24 keer, zodat tussen alle stokjes 2 vasten zijn gehaakt.
Simpel hè?






Variaties:
* Geen stokjes maar vasten haken in de 1e toer geeft een compacte rozet
* Haak met 2 kleuren: 
    toer 1 in een andere kleur als toer 2 of
    toer 2 met dubbele draad; haak dan telkens 1 vaste tussen de stokjes ipv 2
* Rijg kralen aan de draad voor je start en haak ze er één voor één tussen in de 1e toer.
Als je haakdraad te dik is, kun je de kralen ook aan een dunne (naai)draad in dezelfde kleur rijgen en deze mee haken.
* Laat de draad aan het begin ca. 15 cm uitsteken en rijg daar later een grote kraal aan, die dan in het midden van de rozet komt. 

Je kunt je rozet een beetje plat drukken, of juist lekker de draadjes rechtop laten staan
Maak de rozet vast met een speldje of haak in de eerste toer een elastiekje mee met 2 stokjes en hij kan in je (dochters) haar :)

Lekker vrolijk en poezelig allemaal.




Succes,
Karin

6 opmerkingen:

  1. Ohhh wat zijn ze leuk en mooi...ik ga ze zeker eens proberen ....

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is weer leuk om eens uit te proberen!
    Leuk uitleg:)

    Groetjes Geriene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk goed idee en goed uitgelegd zelfs ik begrijp het groet carina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, wat zijn ze leuk. Ja hoor ik snap wat je met fluffy bedoelt.., een beetje luchtig toch?
    Bedankt voor het patroontje; daar ga ik er zeker een paar van maken!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin 4

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...